Voeding is belangrijk. Het is brandstof voor je lichaam en belangrijk voor je gezondheid in het algemeen. Hoe meer er bekend is over voeding en het lichaam, hoe duidelijker het wordt dat wat je eet ook effect heeft op je huidgezondheid en de veroudering daarvan.

12 van de beste voedingsstoffen die helpen om je huid gezond te houden.

  • Vette vis zoals zalm, makreel en haring, bevat omega 3-vetzuren die ontstekingremmend zijn en de huid hydrateren. Ze vormen ook een goede bron van hoogwaardige eiwitten en vitamine E en zink. 
  • Avocado’s bevatten veel gezonde vetten en vitamine E en C. Stoffen die belangrijk zijn voor een gezonde huid. Ook zitten er verbindingen in avocado’s die je huid tegen de schade van de zon beschermen.
  • Walnoten zijn een goede bron van essentiële vetzuren, zink, vitamine E en C, selenium en eiwit. Allemaal voedingsstoffen die van belang zijn om je huid gezond te houden.
  • Zonnebloempitten, noten en zaden zijn goede bronnen van voedingsstoffen voor de huid. Zonnebloempitten bevatten vitamine E, selenium, zink en eiwit.
  • Zoete aardappels bevatten betacaroteen, dat werkt als antioxidant. Het wordt door de huid opgenomen waar het de huidcellen beschermt tegen de zon. Door de kleur van betacaroteen zie je er ook gezond uit.
  • Rode oranje en gele paprika’s: ze bevatten veel betacaroteen en vitamine C. Beiden van belang voor de huid. Vitamine C is ook nodig voor de aanmaak van collageen, een structureel eiwit dat je huid sterk houdt.
  • Broccoli: een goede bron van vitamines, mineralen en carotenoïden. Ook bevat het sulforafaan dat kan bijdragen tot preventie van huidkanker en beschermt tegen zonschade.
  • Tomaten bevat veel vitamine C en stoffen die helpen rimpels te voorkomen.
  • Soja bevat isoflavonen, die kunnen zorgen voor verbetering van rimpels, aanmaak van collageen, huidelasticiteit en droge huid. Beschermt tegen schade van UV.
  • Pure chocolade bevat antioxidanten die de huid tegen zonnebrand beschermen. Ze hebben ook gunstige effecten op rimpels, huiddikte, hydratatie, doorbloeding en huidtextuur.
  • Groene thee, een krachtige antioxidant die de huid kan beschermen tegen zonschade en roodheid kan verminderen. Het geeft verbetering van het vochtgehalte en de dikte en elasticiteit van de huid.
  • Rode wijn: Resveratol is een beroemde antioxidant die in rode wijn voor komt. Deze antioxidant zou het verouderingsproces in de huid tegengaan door de vorming van schadelijke vrije radicalen te hinderen die de huid schade toe kunnen brengen.

Conclusie

Wat je eet kan heel veel invloed hebben op de gezondheid van je huid. Zorg ervoor dat je voldoende essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt om je huid te beschermen. De voedingsmiddelen uit deze lijst zijn prima opties om je huid gezond, sterk en aantrekkelijk te houden.

Bovenstaande informatie komt van de website van Juglen Zwaan.
Wil je meer lezen kijk dan op: aHealthylife.nl