Voeding is belangrijk. Het is brandstof voor je lichaam en belangrijk voor je gezondheid in het algemeen. Hoe meer er bekend is over voeding en het lichaam, hoe duidelijker het wordt dat wat je eet ook effect heeft op je huidgezondheid en de veroudering daarvan.

Beauty smoothy met maar 1 ingrediënt

Vul je blender met blokjes watermeloen, zet de blender 10 seconden aan en klaar! Als de watermeloen niet uit de koelkast komt, kan je er ook wat ijsblokjes bij doen.

Watermeloen is één van de krachtigste "beauty superfoods" die er bestaat:

  1. Watermeloen is rijk aan zowel vitamine C als E
    Vitamine C helpt ons lichaam bij de productie van collageen terwijl vitamine E belangrijk is voor de elasticiteit van onze huid. Regelmatig watermeloen op het menu zetten (als snack of als smoothie) helpt dus bij zowel een slappe huid als rimpels.
  2. Het bevat vitamine A, B, potassium en magnesium 
    Allemaal voedingsstoffen die een belangrijk rol spelen op celniveau voor onze huid.
  3. Het zit bomvol lycopeen 
    Lycopeen is een zeer krachtig "anti-aging" antioxidant. Antioxidanten bestrijden vrije radicalen (dit zijn "boefjes" die onze huid en lichaam van binnenuit aanvallen) dus je doet er goed aan om veel antioxidanten binnen te krijgen.Watermeloen bevat (na guave, wat hier moeilijk verkrijgbaar is) het meeste lycopeen van alle groenten en fruit. Ja, zelfs meer dan tomaten!
  4. Watermeloen bestaat voor 90% uit… WATER!
    Dus naast alle voordelen voor onze huid, hydrateert het ons lichaam ook nog eens. En het is zeer belangrijk om gehydrateerd te blijven: het geeft ons energie, je kan beter functioneren, de spijsvertering werkt beter, het geeft onze huid een gezonde gloed en de vetverbranding gaat er beter door werken.
  5. Watermeloen bevat heel wat elektrolyten, die afvalstoffen uit ons lichaam helpen.
    Dit is natuurlijk heel voordelig voor onze algemene gezondheid maar het geeft ons ook een frissere uitstraling.
    Logisch: wanneer onze organen niet belast zijn om "junkfood" uit ons lichaam te krijgen, kunnen ze voedingsstoffen beter opnemen en naar onze huid sturen. 
    En als je een paar kilo’s probeert kwijt te raken: wanneer je afvalstoffen uit jouw lichaam spoelt, krijg je automatisch een lichter, slanker gevoel en uitzicht.
    Plus: deze smoothie vult erg goed en helpt je dus om ongezonde snacks te weerstaan.
Of je nu een frissere huid of een paar kilo’s minder wil, drink deze "beauty smoothie" minstens 3 tot 4 maal per week. Liefst dagelijks, als goede start van jouw dag ;-)

Het is verfrissend, enorm gemakkelijk te maken en je krijgt er meteen een bom aan vitaminen en mineralen mee binnen.

Als je dit recept nog een beetje wil "pimpen", voeg dan een theelepeltje citroensap en wat blaadjes verse munt toe. Het geeft deze smoothie een scherpere, zuurdere en frissere smaak terwijl het het gehalte aan vitamine C en A nog verder de hoogte in gaat.

12 van de beste voedingsstoffen die helpen om je huid gezond te houden.

  • Vette vis zoals zalm, makreel en haring, bevat omega 3-vetzuren die ontstekingremmend zijn en de huid hydrateren. Ze vormen ook een goede bron van hoogwaardige eiwitten en vitamine E en zink. 
  • Avocado’s bevatten veel gezonde vetten en vitamine E en C. Stoffen die belangrijk zijn voor een gezonde huid. Ook zitten er verbindingen in avocado’s die je huid tegen de schade van de zon beschermen.
  • Walnoten zijn een goede bron van essentiële vetzuren, zink, vitamine E en C, selenium en eiwit. Allemaal voedingsstoffen die van belang zijn om je huid gezond te houden.
  • Zonnebloempitten, noten en zaden zijn goede bronnen van voedingsstoffen voor de huid. Zonnebloempitten bevatten vitamine E, selenium, zink en eiwit.
  • Zoete aardappels bevatten betacaroteen, dat werkt als antioxidant. Het wordt door de huid opgenomen waar het de huidcellen beschermt tegen de zon. Door de kleur van betacaroteen zie je er ook gezond uit.
  • Rode oranje en gele paprika’s: ze bevatten veel betacaroteen en vitamine C. Beiden van belang voor de huid. Vitamine C is ook nodig voor de aanmaak van collageen, een structureel eiwit dat je huid sterk houdt.
  • Broccoli: een goede bron van vitamines, mineralen en carotenoïden. Ook bevat het sulforafaan dat kan bijdragen tot preventie van huidkanker en beschermt tegen zonschade.
  • Tomaten bevat veel vitamine C en stoffen die helpen rimpels te voorkomen.
  • Soja bevat isoflavonen, die kunnen zorgen voor verbetering van rimpels, aanmaak van collageen, huidelasticiteit en droge huid. Beschermt tegen schade van UV.
  • Pure chocolade bevat antioxidanten die de huid tegen zonnebrand beschermen. Ze hebben ook gunstige effecten op rimpels, huiddikte, hydratatie, doorbloeding en huidtextuur.
  • Groene thee, een krachtige antioxidant die de huid kan beschermen tegen zonschade en roodheid kan verminderen. Het geeft verbetering van het vochtgehalte en de dikte en elasticiteit van de huid.
  • Rode wijn: Resveratol is een beroemde antioxidant die in rode wijn voor komt. Deze antioxidant zou het verouderingsproces in de huid tegengaan door de vorming van schadelijke vrije radicalen te hinderen die de huid schade toe kunnen brengen.

Conclusie

Wat je eet kan heel veel invloed hebben op de gezondheid van je huid. Zorg ervoor dat je voldoende essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt om je huid te beschermen. De voedingsmiddelen uit deze lijst zijn prima opties om je huid gezond, sterk en aantrekkelijk te houden.

Bovenstaande informatie komt van de website van Juglen Zwaan.
Wil je meer lezen kijk dan op: aHealthylife.nl